Gebruikerslogin

Veiligheidsmanagement

Grootste problemen bij ISO 9001:2008-certificering

Thema:  Certificering
06-06-2011

Certificering blijft een intensief traject vol valkuilen. Zo ook het certificeringsproces van ISO 9001:2008. Ook geluk speelt een rol; hoe goed je je ook voorbereidt, er zijn altijd aspecten waar je minder aandacht aan besteedt. Kan dit voorkomen worden? Hoe dan? Daarover gaat dit artikel.

Dit artikel bevat een top 10 van meest voorkomende problemen bij certificering van een kwaliteitsmanagementsysteem. Deze top 10 is onder meer samengesteld uit eigen advies en trainingsactiviteiten en uit vele discussies binnen de Technical Committee van ISO TC176 en het Nederlandse Normcommissie Management.

Van elk probleem geven we een korte omschrijving, links naar de relevante ISO 9011:2008-eisen, de mogelijke oorzaken (weergegeven in een visgraatdiagram), maatregelen die u kunt nemen ter voorkoming, tips wat wel en wat niet te doen, een checklist om te kijken of alles op orde is en verwijzingen naar artikelen met voor het probleem relevante achtergrondinformatie.

Ten slotte worden alle problemen grafisch weergegeven in het ISO 9001:2008-procesmodel.

In dit artikel:

  • Waarom dit artikel?
  • De tien grootste problemen
  • 1. Kwaliteitsbeleid en doelstellingen niet goed geformuleerd en uitgerold
  • 2. Beheersing van de processen is niet aantoonbaar
  • 3. Interacties tussen de processen niet geborgd
  • 4. Ontwerp- en ontwikkelproces niet beheersbaar
  • 5. Werkwijze corrigerende en preventieve acties niet adequaat
  • 6. Omgaan met wijzigingen in producten niet geborgd
  • 7. Werking van ontwerpbeoordeling (design review) onvoldoende
  • 8. Documentmanagement niet goed ingevoerd
  • 9. Directiebeoordeling gebrekkig
  • 10. Effectiviteit van de trainingen niet vastgesteld
  • 11. Betrokkenheid van het management onvoldoende aanwezig
  • Weergave problemen in ISO 9001:2008-procesmodel