Gebruikerslogin

Veiligheidsmanagement

7.5.4 Eigendom van de klant

Thema:  Certificering
20-06-2010

Dit artikel is een praktische uitwerking van ISO 9001:2008-element 7.5.4 Eigendom van de klant.

De organisatie moet zorgvuldig omgaan met het eigendom van de klant wanneer dit door de organisatie wordt beheerd of gebruikt. De organisatie moet het eigendom van de klant dat is geleverd voor gebruik of om deel uit te maken van het product, identificeren, verifiëren, beschermen en bewaren. Als een klanteneigendom verloren gaat, beschadigd wordt of anderszins ongeschikt wordt geacht voor gebruik, moet dit worden gerapporteerd aan de klant en moeten registraties daarvan worden bijgehouden.

Als praktische invulling bevat dit artikel een voorbeeld van een procedure klanteigendom.

Aan de hand van dit artikel kunt u een op ISO 9001:2008 gebaseerd kwaliteitsmanagementsysteem opzetten, dat na een geslaagde invoering, door een onafhankelijk certificatie-instituut gecertificeerd zou kunnen worden.

In dit artikel:

  • Eigendom van de klant
  • Doelstelling en eisen
  • Documenten
  • Relatietabel
  • Praktische vragen
  • Praktische invulling