MindCampus
HR
Facility
Gebruikerslogin
Wachtwoord vergeten?
E-mailadres:
*
Wachtwoord:
*
Inloggen
Praktische vakinformatie voor professionals in de bouw
Home
Kennisbanken
Contracteren in de bouw
Duurzaam bouwen
Kwaliteit bodem en bouwstoffen
Veilig werken
Veiligheidsmanagement
Thema's
Woordenlijst
> Zoektips
Zoeken
Zoeken
More options
Artikelen voor thema vergunningen
Kennisbank
Apply
Gevolgen inwerkingtreding Wabo voor Besluit bodemkwaliteit
Op 1 oktober 2010 is de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, beter bekend als de Wabo, in werking getreden (zie het Inwerkingtredingsbesluit van 10 juni 2010, Stb. 2010, nr. 231). Daardoor kan per 1 oktober 2010 een omgevingsvergunning worden aangevraagd. In verband met de invoering van de Wabo is ook een aantal algemene maatregelen van bestuur aangepast, waaronder ook het Besluit bodemkwaliteit. Hoewel die aanpassingen erg meevallen, worden ze in dit artikel natuurlijk wel even genoemd. De juridische gevolgen van de aanpassingen zijn verwaarloosbaar en worden daarom ook niet besproken. Mogelijke praktische gevolgen moeten in de praktijk blijken.
Levering van bouwstoffen
In dit artikel wordt de meest voorkomende contractvorm voor de levering van bouwstoffen behandeld, namelijk de koopovereenkomst, in dit artikel de toeleverantieovereenkomst genoemd. Er wordt met name aandacht besteed aan de verplichtingen en aansprakelijkheid van de partijen. Voor een koopovereenkomst dienen de bepalingen in het Burgerlijk Wetboek als uitgangspunt. Deze bepalingen zijn van regelend recht, waarvan bij overeenkomst kan worden afgeweken. Dat gebeurt in veel standaardvoorwaarden. Attentie is geboden als de afnemer als tussenschakel tussen opdrachtgever en leverancier optreedt.
Ontwikkelings- en realiseringsovereenkomst
In dit artikel wordt de ontwikkelings- en realiseringsovereenkomst behandeld. Deze overeenkomst bevat onder meer een regeling over de planvorming, de publiekrechtelijke medewerking, het ontwerpen van bouwplannen, de toetsing van ontwerpresultaten en het realiseren van bouwplannen. In ieder project bestaat een aantal risico's. Het is raadzaam deze risico's in beeld te brengen. Deze risico's kunnen leiden tot voorwaardelijke verplichtingen tot ontwikkeling en realisering van bouwplannen. Verder is van groot belang in de overeenkomst een regeling op te nemen over de projectorganisatie, de procedures en de besluitvorming. Sluitstuk is een regeling van bijzondere omstandigheden. Dit artikel besluit met een checklist van aspecten ten aanzien...
Publiek/private samenwerking en bouwclaimovereenkomst
In dit artikel wordt in de eerste plaats het bouwclaimmodel behandeld. De projectontwikkelaar verkoopt de bouwgrond aan de gemeente tegen een bouwclaim. Dit is het recht om in de toekomst bouwrijpe kavels af te nemen. In de tweede plaats komt de samenwerkingsovereenkomst met het oog op een gezamenlijke grondexploitatie aan de orde. Bij het bouwclaimmodel is van belang dat de verkoopvoorwaarden niet in nadelige zin afwijken van de aankoopvoorwaarden. Verder is een goede omschrijving van de bouwclaim van belang. Bij een gezamenlijke grondexploitatie staan partijen voor de keuze tussen een vennootschap en een louter contractuele samenwerking. De samenwerkingsovereenkomst bevat verder een beschrijving van alle activiteiten van de...
Veiligwerkvergunning
Voor het minimaliseren van risico's en het zekerstellen van risicobeheersmaatregelen, inclusief communicatie hierover met de betrokken partijen, kan een controlesysteem worden opgezet: de zogenoemde werkvergunningen. Dit artikel laat zien wat er nodig is om een werkvergunningensysteem op te zetten; wat er in een veiligwerkvergunning moet staan; en hoe u deze moet invullen. Het artikel bevat tevens een checklist voor het uitvoeren van een werkplekinspectie of veiligheidsaudit. Een Excel-versie van een veiligwerkvergunning kunt u ook downloaden.
Vragen over algemene verplichtingen van partijen in UAV 2012
In '101 vragen over de UAV' zijn vragen over de UAV 2012 verzameld waarmee adviseurs in de bouwpraktijk met enige regelmaat te maken krijgen. Het zijn vragen van opdrachtgevers, directievoerders en aannemers over de praktische toepassing van de UAV 2012. Deze vragen zijn van een praktisch antwoord voorzien. De antwoorden op de vragen zijn bedoeld om u op weg te helpen bij de beantwoording van de vragen. Bij de beantwoording is geen uitgebreid onderzoek naar de rechtspraak gedaan, maar uitsluitend gebruik gemaakt van de ervaring van de auteurs en de redactie. Bij vragen over de toepassing van de UAV 2012 is het zo nodig raadzaam juridisch advies te vragen.In dit artikel wordt antwoord gegeven op negentien vragen over de zowel de...
Van UAV 1989 naar UAV 2012
Het toenmalige ministerie van VROM heeft in 2008 opdracht verstrekt aan het Instituut voor Bouwrecht ('IBR') voor een lichte herziening c.q. actualisering van de UAV 1989. Aanleiding voor de actualisering waren wijzigingen in wet- en regelgeving, zoals onder meer invoering van de titel Aanneming van Werk in het Burgerlijk Wetboek (titel 7.12 BW), het integreren van de UAV-TI 1992 in de UAV en ontwikkelingen in de jurisprudentie sinds 1989. Op 30 januari 2012 is het besluit tot de vaststelling van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 ('UAV 2012') in de Staatscourant geplaatst. In dit artikel volgt een toelichting op enkele wijzigingen.
UAV 2012
In dit artikel krijgen vooral de UAV 2012 veel aandacht, omdat deze voorwaarden gelden voor de uitvoering van werken volgens het traditionele model en ze dus naar verwachting veel zullen worden toegepast door opdrachtgevers in de bouw. Aan de belangrijkste paragrafen in deze voorwaarden wordt extra aandacht besteed.Omdat de UAV 2012 zo belangrijk zijn, wordt hier de complete indeling gegeven en worden de belangrijkste paragrafen toegelicht aan de hand van de verplichtingen en risico's van de aannemer, zoals de verplichting het werk tijdig overeenkomstig de afspraken uit te voeren met alle risico's van dien en de waarschuwingsplicht, en de verplichtingen en risico's van de opdrachtgever, zoals de betalingsverplichting, de informatieplicht...
Model koop-/aannemingsovereenkomst woningbouw
In dit artikel wordt de model koop-/aannemingsovereenkomst besproken van Bouwend Nederland, Neprom en NVB, die tot stand is gekomen in overleg met Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond in het kader van de Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg van de Sociaal Economische Raad (versie 1 januari 2010). Deze overeenkomst is de opvolger van de model GIW-overeenkomst (versie 1 januari 2007) die, in verband met de beëindiging van de activiteiten door het GIW (Garantie Instituut Woningbouw), niet meer wordt toegepast. Aan de orde komen een aantal kenmerken en onderdelen van de model koop-/aannemingsovereenkomst, de daarbij behorende algemene voorwaarden en de toepasselijke Garantie- en waarborgregeling(en). In dit artikel kunnen we lezen...
Milieueffectrapportage
In dit artikel wordt de milieueffectrapportage (m.e.r.) behandeld. U leest wat de m.e.r. inhoudt en wat de grondslag ervan is. Al met al is de m.e.r.-procedure niet eenvoudig, eenduidig en overzichtelijk. Dit leidt in de regel tot veel vertragingen, met alle gevolgen van dien. Het is derhalve noodzakelijk om al in een zo vroeg mogelijk stadium te onderkennen of wellicht sprake is van een m.e.r.-(beoordelings)plicht.Het zwaartepunt van de m.e.r. komt uiteindelijk meer op planniveau dan op projectniveau te liggen. Zo krijgt het milieubelang op het vroegste moment – wanneer veelal de belangrijkste keuzes worden gemaakt – in de besluitvorming een volwaardige plaats.
1
2
volgende ›
laatste »
Thema's
Aanbesteding
Arbo en veiligheid
Bestemmingsplan
Bodem
Bouwmanagement
Certificering
Constructies
Duurzaamheid
Energie
Gevaarlijke stoffen
Klimaat
Materialen
Meetinstrumenten
Milieu en gezondheid
Projecten
Water
Wetgeving