MindCampus
HR
Facility
Gebruikerslogin
Wachtwoord vergeten?
E-mailadres:
*
Wachtwoord:
*
Inloggen
Praktische vakinformatie voor professionals in de bouw
Home
Kennisbanken
Contracteren in de bouw
Duurzaam bouwen
Kwaliteit bodem en bouwstoffen
Veilig werken
Veiligheidsmanagement
Thema's
Woordenlijst
> Zoektips
Zoeken
Zoeken
More options
Artikelen voor thema risico inventarisatie
Kennisbank
Apply
Partnering en alliancing
In dit artikel wordt ingegaan op twee nieuwe contractvormen die bij grootschalige bouwprojecten kunnen worden gebruikt om afspraken te maken over de verdeling van risico's tussen de verschillende betrokken partijen. De eerste is partnering, een (niet-juridisch) proces dat ten doel heeft alle bij een bouwproject betrokken partijen ervan te doordringen dat ze partners zijn. De verschillende partijen komen bijeen en ondertekenen een certificaat, het partnering charter, waarmee iedereen te kennen geeft het project zoals afgesproken uit te voeren. De tweede nieuwe contractvorm is alliancing of alliantievorming, waarbij de betrokken partijen een alliantie oprichten waarin zij gedurende het gehele project samenwerken. Bij allianties maakt een...
V&G-coördinatie in de uitvoeringsfase
Dit artikel gaat in op de verplichtingen die voor de uitvoerende partijen voortvloeien uit het Arbobesluit Bouwproces. Het Arbobesluit verplicht alle bij de ontwikkeling van een bouwwerk betrokken disciplines rekening te houden met veiligheids- en gezondheidsrisico's (V&G-risico's). In de uitvoeringsfase is een van de betrokken uitvoerende partijen eindverantwoordelijk voor het naleven van de V&G-verplichtingen. Voor de meeste bouwwerken is het verplicht om een veiligheids- en gezondheidsplan (V&G-plan) te maken, waarbij de V&G-coördinator voor de ontwerpfase start met het opstellen van het plan. In de uitvoeringsfase wordt het plan door de V&G-coördinator voor de uitvoeringsfase gecompleteerd, uitgevoerd en bewaakt.
4.1 Worden bij de aanvraag door de inlener naar uitzendkrachten de noodzakelijke aandachtspunten vastgelegd?
Dit artikel is een praktische uitwerking van VCU 2011/05-normvraag 1 van hoofdstuk 4 Aanvraag, selectie, instructie, controle en evaluatie.Het biedt u alle informatie om bij de vraag naar uitzendkrachten over de uit te voeren werkzaamheden de specifieke V&G-risico's, de getroffen beheersmaatregelen, de vereiste persoonlijke beschermingsmiddelen, opleidingen en ervaringen aan te kunnen geven.Als praktische invulling bevat dit artikel een voorbeeldmodel van een aanvraagformulier PBM en een voorbeeldformulier voor het opsporen van specifieke risico's.Aan de hand van dit artikel kunt u een op VCU 2011/05 gebaseerd V&G-systeem opzetten, dat na een geslaagde invoering, door een onafhankelijk certificatie-instituut gecertificeerd zou...
OHSAS 18001 Procedure 002 RI&E
In de Arbowet is vastgesteld dat het beleid van een onderneming is gericht op het verbeteren en optimaliseren van de arbeidsomstandigheden binnen een bedrijf. Deze verbetering en optimalisering moeten zijn gebaseerd op een op schrift gestelde inventarisatie en evaluatie van de aanwezige risico's. Het gaat er bij de risicoinventarisatie om de risico's in kaart te brengen en bij de risico-evaluatie worden de risico's beoordeeld.Een arbeidsrisico omvat alle factoren die in de arbeidssituatie kunnen leiden tot ongewenste effecten voor de mens en het milieu. Binnen de arbeidsomstandigheden zijn deze arbeidsrisico's onder te verdelen naar soort (veiligheids-, gezondheids- en welzijnsrisico's) en bron van de risico's. Wanneer de risico's...
Wettelijke context keuring arbeidsmiddelen
Arbeidsmiddelen zijn op de arbeidsplaats gebruikte machines, apparaten, gereedschappen en installaties. Het is de plicht van de werkgever ervoor te zorgen dat deze middelen voldoen aan de bestaande productrichtlijnen. Alleen op die manier kan hij veiligheids- en gezondheidsrisico's voor zijn werknemers verlagen. Met veiligheidskeuringen kunnen werknemers aan die zorgplicht voldoen. Dit artikel licht de wettelijke context van veiligheidskeuringen toe.
Checklist werkplekinspectie
Dit artikel bevat een model van een checklist waarmee u direct zelf een werkplekinspectie kunt uitvoeren.
Risicobeoordeling arbeidsmiddelen
Dit artikel beschrijft een methodiek voor de risicobeoordeling van arbeidsmiddelen. De basis van de methodiek is een checklist bestaande uit gidswoorden: arbeidsveiligheidsaspecten en parameters: dan wel gebruikfasen (gevaar kan optreden tijdens gebruik, onderhoud en/of storingen). De checklist is als model aan dit artikel toegevoegd.
OHSAS 18001 Procedure 003 TRA
Een taakrisicoanalyse kan nuttig zijn bij het opsporen van de risico's en bij het uitschakelen of beheersen daarvan. In de volgende situaties kan het maken van een taakrisicoanalyse noodzakelijk zijn: bij het uitvoeren van werkzaamheden waar geen procedures voor zijn; voor aanvang van nieuwe projecten; bij het aanschaffen van nieuwe machines; bij verbouw of nieuwbouw; bij het opstellen en evalueren van procedures; indien voorgeschreven in het vergunningsysteem. Werkzaamheden, risico's en beheersmaatregelen zijn veelal vastgelegd in procedures. Een taakrisicoanalyse is een methode om uitvoerende taken en daarbij aanwezige risico's die bij de risicoinventarisatie niet met name zijn genoemd, in kaart te brengen, te beheersen of weg te nemen...
Brandveiligheid op de bouwplaats
Op bouwplaatsen kunnen door verschillende oorzaken en op verschillende momenten risico's van brand aanwezig zijn. Dat varieert van grondwerken (brandstof in de tanks van machines en in mobiele tankstations, maar ook gasleidingen in de grond) tot de afwerking (dakdek- en loodgieterwerkzaamheden met vuur). Brand is een zeer ingrijpende gebeurtenis. De gevolgen kunnen bestaan uit zeer ernstig letsel van gewonden, maar ook uit grote schadeposten. Bij een grotere brand kan zelfs de hele bouw verloren gaan. Het is daarom van het grootste belang om brand te voorkomen en zo nodig te bestrijden.
Risicoinventarisatie en -evaluatie
In de Arbowet is vastgesteld dat het beleid van een onderneming gericht is op het verbeteren en optimaliseren van de arbeidsomstandigheden binnen een bedrijf. Deze verbetering en optimalisering moeten zijn gebaseerd op een op schrift gestelde inventarisatie en evaluatie van de aanwezige risico's. Het gaat er bij de risicoinventarisatie om de risico's in kaart te brengen en bij de risico-evaluatie worden de risico's beoordeeld. In dit artikel wordt de wetgeving verder toegelicht, wordt besproken hoe de risico-evaluatie uitgevoerd moet worden en hoe een plan van aanpak gemaakt moet worden. Verder komen de begrippen RI&E, functie-RI&E en TRA uitgebreid aan bod en worden uitgewerkt aan de hand van praktijkvoorbeelden. Het artikel sluit...
1
2
volgende ›
laatste »
Thema's
Aanbesteding
Arbo en veiligheid
Bestemmingsplan
Bodem
Bouwmanagement
Certificering
Constructies
Duurzaamheid
Energie
Gevaarlijke stoffen
Klimaat
Materialen
Meetinstrumenten
Milieu en gezondheid
Projecten
Water
Wetgeving