Gebruikerslogin

Fraude met online veiligheidscertificaten spoor

30 september 2010

De procedure rond veiligheidscertificaten van spoorwerkers moet worden aangepast en wel zo dat alleen de aanvrager van het certificaat de vragen kan beantwoorden. Het blijkt dat nu met de online module wordt gefraudeerd, met alle gevolgen van dien voor veilig werken op en rond het spoor.

VVD-kamerlid Charlie Aptroot vindt dat minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat (V&W) moet ingrijpen nu bekend is dat er hoogstwaarschijnlijk al sprake is geweest van minstens één fraudegeval.

Sjoemelen met module
Het blijkt dat medewerkers van een bedrijf verdacht snel en eenvoudig zijn geslaagd voor de online module. Alle medewerkers slaagden rond 23.30 uur ’s avonds en hadden maar 45 seconden nodig voor de beantwoording van de 14 vragen.

Inspectie V&W
De Inspectie voor Verkeer en Waterstaat heeft eerder naar aanleiding van de dood van een spoorwerker onderzocht hoe de certificaten online worden verstrekt. Daaruit werd de conclusie getrokken dat het hoogst twijfelachtig is of de personen aan wie het certificaat is toegekend, ook daadwerkelijk de test hebben gedaan. In haar jaarverslag over 2009 hekelde de Inspectie zelf ook al de instructies aan spoorwerkers. Daarin staan de te nemen veiligheidsmaatregelen onvoldoende specifiek omschreven. Spoorwerkers moeten hierdoor zelf lastige keuzes maken. Als dan ook nog eens het veiligheidscertificaat van nul en generlei waarde blijkt, is het slecht gesteld met de veiligheid rond het spoor.

Buitenlandse spoorwerkers
Aptroot vindt nu dat de procedure moet worden aangepast zodat alleen de aanvrager van het certificaat de vragen kan beantwoorden. Daarbij moet extra de aandacht worden gevestigd op buitenlandse baanwerkers die tolken nodig hebben voor het begrijpen van de instructies en de vragen.