Gebruikerslogin

Bouw scoort hoog met aandacht ziekteverzuim

25 november 2010

In de bouwsector zijn mkb-bedrijven zich meer bewust van ziekteverzuim dan in andere sectoren. Het onderzoek dat TNS Nipo uitvoerde in opdracht van Delta Lloyd toont aan dat de aandacht voor ziekteverzuim in de bouw de afgelopen jaren met 30% is toegenomen.

Naast de bouw is de industrie de sector die de meeste aandacht heeft voor ziekteverzuim en het leren omgaan met gezondheidsrisico's op de werkplek. Zakelijke dienstverlening doet het minst om werknemers om te leren gaan met gezondheidsrisico's. Naast bouw, industrie en zakelijke dienstverlening werden ook groothandel & transport en detailhandel & horeca onder de loep gelegd.


Mkb bouw
Mkb'ers in de bouw leren werknemers in 51% van de gevallen met gezondheidsrisico’s om te gaan. Ook bevorderen zij zeer vaak het gebruik van beschermingsmiddelen (66% van de bedrijven). Controle bij ziekteverzuim en aanpassing van werk of werkplek gebeurt in de bouw eveneens vaker dan gemiddeld. Ondanks dat de bouw het als sector beter doet dan de meeste andere sectoren, denkt 60% van de ondernemers in de bouw dat hun ziekteverzuim lager ligt dan het landelijk gemiddelde. Daarmee lijken zij het verzuimprobleem toch nog te onderschatten.

Van de bouwbedrijven ervaart 61% in zekere mate problemen door ziekteverzuim, 12% zelfs grote problemen. 66% van de bedrijven in de sector denkt ziekteverzuim wel grotendeels of in enige mate te kunnen beïnvloeden, en een derde van de bedrijven neemt ook daadwerkelijk maatregelen. Over alle branches in Nederland bekeken kost het ziekteverzuim het mkb € 224 miljoen per jaar.

Algemene onderzoeksresultaten

  • Ruim driekwart van de onderzochte bedrijven heeft een arbodienstregeling of een ziekteverzuimregeling. De trend daarbij is dat kleine bedrijven vaker een ziekteverzuimverzekering afnemen dan grote bedrijven.
  • Kleine bedrijven nemen vaker zélf maatregelen tegen ziekteverzuim, zoals het aanpassen van de werkplek of het begeleiden van zieke werknemers.
  • Mkb'ers storen zich er het meest aan dat de vervanging van zieke werknemers vaak moeizaam verloopt en dat planningen en afspraken met klanten veranderen.
  • De administratieve rompslomp en de contacten met soms weinig coöperatieve arbodiensten is een veelgehoorde klacht.
  • De gemakzucht bij de werknemers scoort ook hoog.